20. - 28. 6. 2008

Bon jour Corse!
Tak jsme tady zase. Po úspěšné výpravě před pěti lety znovu přijíždíme prozkoumat další přírodní krásy pohoří v moři, jak je Korsika také nazývána. Je sobota, máme za sebou noční přejezd z ČR do italského Livorna a dopolední plavbu trajektem. Jede nás celkem jedenáct ve třech autech.
Nejdříve zkoušíme výstup na Monte Stello v úmorném vedru a pak pokračujeme na nejsevernější výběžek ostrova Cap Corse. Tam v neděli pěšky putujeme po útesech a prozkoumáváme starobylá opevnění. Pomocí nich byl po staletí bráněn ostrov, na kterém jsou jich stovky. Odtud sjíždíme po západním pobřeží na jih k městu Calvi. Navštěvujeme místní pevnost a pokračujeme dále až do Porta. Cesta se dost klikatí vysekána do skal vysoko nad mořem. Občas proběhne i koupačka a v pondělí odpoledne se naše skupina trhá a naše auto (já, Venca, Jirka a Lávka) se v Portu konečně odklání od moře směrem do hor. Zůstáváme na dva dny v kempu horského městečka Evisa. Už od příjezdu na ostrov nás pronásledují horka, a tak volíme raději proslulé kaňony nabízející stín a koupání. Z Evisy do Oty v úterý procházíme naší první soutěsku- Spelunca. Ve středu  se loučíme s Evisou a přejíždíme do Corte. Cestou v horách míjíme nejen kasárna parašutistů Cizinecké legie, ale také stádo polodivokých prasat, charakteristických pro tuto zemi. U Corte, tajném hlavním městě odboje na Korsice zůstáváme další dvě noci. Ještě ve středu dáváme kaňon Tavignano. Ve čtvrtek projíždíme údolím Restonica a od horního parkoviště podnikáme pěšky tůru k jezerům Melo 1711m/m a Capitello 1930m/m. Pak částečně i po sněhu až do výšky přes dva tísíce metrů. Na cestě potkáváme také oddíl paragánů z legie a mezi dočerna opálenýma klukama nám na naše „Ahoj“  odpoví Polák a nakonec i Čech. Ten prý už má odslouženo deset let a zbývá mu už jen pět. Ráno při průjezdu Restonicí míjíme nástup na druhou nejvyšší horu Korsiky Monte Rotondo 2622m/m. Chtěli jsme ho letos dát po minulém úspěchu na králi Korsiky Monte Cintu, ale v letošním horku byl výstup zavržen hned po příjezdu na ostrov. Marné bylo mé přemlouvání kamarádů a nezabrali ani na dvě hospody po cestě (kdo by mi to taky věřil). Taky mi někdo z nich tvrdil, že vrcholu lze dosáhnout i v základním táboře. Taková blbost, ach jo.
Poslední den- pátek. Vstávám v půl šestý. V půl sedmý se loučím s Jirkou u nástupu na kopec, kam mě odvezl. Už teď je dvacet nad nulou. Objevuje se i Plzeňák Jirka s přítelkyní, po domluvě z předchozího dne, kdy jsme se poznali u jezer. Ovšem moc dlouho nám to spolu nevydrželo. Po dvou hodinách chůze prořídlým lesem a kolem vodopádů řeky Timozzo už jsem u jezera Oriente 2061m/m o tisíc metrů výš. Je pro mě překvapením co všechno roste v téhle výšce. Kolem jezera jsou zelené louky, kterými protéká spousta potůčků z okolních skal, kterým kraluje Monte Rotondo. Od nástupu až na vrchol jsem nepotkal jedinou značku, ale orientaci usnadňují kamenní „mužíci“. Od jezera postupuji částečně olšovou klečí, po kamenech a sněhem. Posledních stopadesát metrů je spíše lehký lezecký terén za jedna až dva, jak kdo chce. Skála je pevná a z každého chytu mám dobrý pocit. Od jezera fotím a flákám se, ale i tak jsem po čtyřech hodinách a šestnáctistech metrech nahoře. Půl jedenácté, úplně jasno, nikde ani noha, jen pár kavčat přilétlo žebrat o mojí sváču. Cinto je sice o sto metrů vyšší, ale nezáživný  výstup v suti se s tím dnešním vůbec nedá srovnat. Bohužel je poslední den a ve čtyři odpoledne musíme ještě absolvovat přejezd k Bastii, kde v kempu u moře trávíme poslední noc. V sobotu ráno nás čeká trajekt do Livorna.
Tak zase někdy někde…  Už se těším.

Černé pláže Korsiky

Další tipy na výlety:

MONTE CINTO 2706m - král Korsiky
  výchozí bod- město Lozzi nad přehradním jezerem Calacuccia

KASKÁDY ANGLAIS
  Výchozí bod- městečko Vizzavona na trati Corte - Ajaccio
  celkem asi 25 kaskád

KASKÁDY DU POLISCHELLU- celkem 17 kaskád
  příjezdová místa Solenzara, lázně Zonza, nebo horolezecké středisko v masivu Bavella
  postup kolem řeky a často i přímo vodou, nebo výše nad řekou po stezce
  jedna z nejlepších a nejdobružnějších cest na ostrově

TŮRY ZE SEDLA BAVELLA 1218m (v blízkosti horolezecké středisko ve městě Zonza 778m/m)
  spousta pěších výletů mezi skalami s možností dosažení několika vrcholů-
          Monte Calva 1377m
          Punta di u Diamante 1227m
          Bocca di Fumicosa 1335m
          Punta Velaco 1483m
          Promontoire 1420m
          Foce Finosa 1206m

MONTE RENOSO 2352m dvoutisícovka bez obtíží
  jeden ze šesti korsických velikánů
  příjezdové místo Ghisoni 635m
  výchozí bod snack bar U Renosu 1670m u stanice lyžařského vleku (v blízkosti lyžařské středisko)

SLAVNÁ HORSKÁ TURISTICKÁ CESTA GR 20
  160km dlouhá červeně značená cesta vedoucí nejkrásnějšími horskými místy ostrova.
  Ideální období pro absolvování této cesty je od července do poloviny října. Možnost
  ubytování na cestě je v jednoduchých útulnách- Refuges.